Професійна діяльність

 

Використання інноваційних технологій на уроках математики та інформатики 

 

Вступ

Серед пріоритетних напрямків державної політики України у сфері освіти в сучасних умовах інтеграції нашої держави у світовий та європейський освітній простір є формування особистості творця нового інформаційного суспільства, компетентного, який здатний до дій, прийняття  самостійних рішень, самореалізації та навчання впродовж життя. Тому одним із основних завдань реформування традиційної системи освіти, яка, базуючись на вимогах Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", Національної доктрини розвитку освіти, є пошук технологій розкриття резервів творчого потенціалу учнів, їх самореалізації в творчій діяльності. Сьогодні навчальний процес має формувати у дітей критичне мислення, уміння оперативно і ефективно знаходити необхідну інформацію, працювати в проектних командах, знаходити відповіді до нестандартних задач, вміти самостійно працювати над розвитком особистої моральності, інтелекту, культурного рівня.

Тому все гострішою стає проблема вдосконалення форм організації процесу навчання, знаходження відповіді на запитання «Як навчати, як створити умови для розвитку та самореалізації особистості в процесі навчання». Як, залишаючись в рамках класно-урочної системи, підвищити ефективність навчального процесу, досягти високого інтелектуального розвитку учнів, забезпечити оволодіння ними навичками саморозвитку особистості. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, які забезпечили б формування в учнів уміння вчитися, оперувати та управляти інформацією, швидко приймати рішення та якісно організовувати свою інформаційну діяльність. Особливої актуальності набуває проблема створення умов та використання інноваційних технологій навчання на уроках інформатики та математики.

Виникає необхідність підтримувати пізнавальну активність учнів під час навчальної діяльності використанням інтерактивних засобів, мультимедійної техніки протягом всього уроку. Засобом розвитку пізнавальних здібностей учнів є вміле застосування таких методів і прийомів, які забезпечують високу активність учнів у навчальному пізнанні. Свої знання та досвід вчитель повинен поєднувати з використанням ігрових технік, квестів, спільної роботи з документами та веденням блогу, щоб отримати високі результати засвоєння знань учнів.

Формування інформаційно-освітнього середовища з використанням інноваційних технологій навчання сприяє реалізації одного із принципів демократизації освіти – доступ до якісної  освіти: незалежно від місця проживання чи  інших  об’єктивних причин  учень  має отримати не лише суму  знань з інформатики,  а  й сформувати  належний  рівень компетенції,  потрібний для подальшого  використання  в професійній  діяльності.

Інноваційні технології надають унікальні можливості для шкільної освіти та виховання особистості. Вони є не тільки невичерпним масивом освітньої інформації, але й виступають як інструмент для її пошуку, переробки, представлення даних. На даний час активно йде процес пошуку, створення, апробації та впровадження інноваційних технологій в освіті. Тому вивчення методичних питань використання інноваційних технологій у навчальному процесі, зокрема при вивченні інформатики, є актуальною проблемою сучасної освіти.

 

Проблема використання інноваційних технологій навчання на уроках математики та інформатики

Кожен учитель замислюється  над проблемою: яким  має бути  сучасний урок, як організувати  і провести  його, щоб  отримати   максимальну віддачу? 

Слово інновація має латинське походження і в перекладі означає оновлення, зміну, введення нового. У педагогічній інтерпретації інновація означає нововведення, що поліпшує хід і результати навчально-виховного процесу.

Ідея втілення інноваційних технологій в навчання передбачає досягнення мети високоякісної освіти, тобто освіти конкурентноздатної, спроможної забезпечити кожній людині умови для самостійного досягнення тієї чи іншої цілі, творчого самоутвердження у різних соціальних сферах.

Для нікого не є таємницею, що інтерес до знань в учнів падає. З метою успішного розв’язання цієї проблеми всі ми намагаємося поєднувати в своїй роботі різні методи, прийоми та технології.

Інноваційні технології швидко входять в усі галузі нашого життя. Вивчення окремих дисциплін чи окремих тем з використанням інноваційних технологій, комп'ютерної техніки та найсвіжішої інформації, взятої з мережі Internet, - один із способів оптимізації та урізноманітнення навчально-виховального процесу.

Основним технічним засобом швидкого входу інноваційних технологій в усі галузі нашого життя є використання комп'ютерної техніки. Інформація, подана в підручнику, перетворюється в застарілу ще під час видання підручника. Вивчення окремих дисциплін чи окремих тем з використанням інноваційних технологій, комп'ютерної техніки та найсвіжішої інформації, взятої з мережі Internet, - один із способів оптимізації та урізноманітнення навчально-виховального процесу.

Застосування ІКТ в оптимальному режимі потребує дотримання правил техніки безпеки і гігієни праці, дотримання санітарних і вікових норм роботи учнів за комп’ютером,  дотримання методичних і психологічних рекомендацій щодо організації навчально-виховного процесу з інформатики.

Цілі використання комп'ютера на уроках інформатики наступні:

Ø розвиток міжпредметних зв'язків;

Ø формування комп'ютерної грамотності;

Ø розвиток самостійної роботи учнів на уроці;

Ø реалізація індивідуального, особистісно - орієнтованого підходу.

Ідеальний варіант, до якого прагне кожен вчитель - самостійна навчальна робота дитини в інтерактивному середовищі навчання, використовуючи готові електронні навчальні курси. Використання інформаційних технологій необхідно розглядати в нерозривній єдності всіх складових освітнього процесу:

v творча проектна робота учнів;

v дистанційне навчання, конкурси;

v бібліотека, ресурси Інтернет;

v соціально - психологічний моніторинг становлення особистості учня;

v творча взаємодія з педагогами.

Комп'ютер є і найпотужнішим стимулом для творчості дітей, у тому числі і самих інфантильних або розгальмованих.

Більшість школярів  мають вдома комп’ютер, але використовують його в основному як цікаву іграшку. То ж надзвичайно корисно привчати учнів використовувати  комп’ютер як розумного помічника у навчанні під час формування нових знань, пошуку потрібної інформації, використання ресурсів Інтернету, прикладного застосування вивченого матеріалу, комп'ютерного тестування, роботи з різними програмами тощо. При цьому в учнів формуються конкретні практичні вміння й навички, розвиваються інформаційно-комунікаційні компетентності.

Використання ІКТ у навчальному процесі має на меті підвищення якості освіти - однієї з насущних проблем для сучасного суспільства.

Застосування ІКТ дозволяє в значній мірі просунутися в досягненні зазначеної мети, бо базується на даних фізіології людини: у пам'яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частина побаченого, 1/2 частина побаченого й почутого матеріалу.

За допомогою інформаційних технологій можна не тільки надавати інформацію, а й отримувати  її від користувача. Інформаційні технології можуть забезпечити навчання в будь-якому місці і в будь-який час, що робить їх потужним засобом для вивчення навчальних матеріалів у сфері освіти. На думку багатьох фахівців, нові інформаційні технології можуть зробити революцію в навчанні дуже вірогідною. Інформаційні технології допомагають дітям стати більш активними і незалежними учнями, дозволяють вчитися один у одного і мати доступ до найширшого кола інформації.

Можливості комп'ютера, при використанні адаптованих до нього додаткових технологій: програмних продуктів, Інтернету, мережевого та демонстраційного обладнання, становлять матеріальну базу інформаційно- комунікативних технологій.

Отже, використання новітніх технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини. Оволодіння навичками цих технологій ще за шкільною партою багато в чому визначає успішність майбутньої професійної підготовки нинішніх учнів. Оволодіння цими навичками протікає набагато ефективніше, якщо відбувається не тільки на уроках математики та інформатики, а знаходить своє впровадження й розвиток на уроках інших предметів, що сприяє розвитку вмінь і навичок застосовувати, набуті на уроках інформатики, знання на практиці та в реальному житті. Однак цей підхід висуває нові вимоги до підготовки вчителя-предметника, ставить перед ним нові проблеми, змушує освоювати нову техніку й створювати нові методики викладання, засновані на використанні сучасних інформаційних технологій. Визначальним чинником сучасної цивілізації стала інформація й усе, що пов’язане з її накопиченням, оновленням, передавання та використання. Крім того, швидкий розвиток науки, техніки та технологій дає можливість просуватися сучасній цивілізації до інформаційного суспільства. Тому сьогодення вимагає від освіти посісти більш вагомі позиці, оскільки вона відіграє спонукальну роль у забезпеченні інноваційного розвитку суспільства


Сучасні інноваційні технологій навчання математики та інформатики

Ігрові технології навчання

Найкращий вчитель той, хто обміркував, організував, передбачив так, що його роль на уроці непомітна, а учні творчо працюють, опановуючи свій матеріал. Мета вчителя інформатики – передати своє захоплення предметом дітям, щоб вони полюбили інформатику так як він.

Питання про те "Як навчати?" ставить перед собою кожен вчитель. Навчання в школі повинне прищепити учням уміння ставити на початку своєї діяльності мету, знаходити раціональні шляхи її досягнення, добиватися успіхів у цій діяльності.

Підходи до навчання інформатиці і інформаційним технологіям в школі за останніх двадцять років зазнали суттєвих змін. Сьогодні крім функціональної писемності сучасна освіта в області інформатики покликана забезпечити і соціальну адаптацію учнів, сприяти їх суспільному і громадянському самовизначенню.

Застосування гри на уроках математики та інформатики в школі є одним із найефективніших підходів навчання, тому що ігрові підході полегшують засвоєння досить складної інформації для дитини, активізують її уважність, а також крім того навчаються «вмінню навчатися» самостійно.

Дослідження психологів і педагогів доводять, що відсутність успіхів в навчанні, відставання багатьох учнів пояснюється не природженою відсутністю здібностей, а застосуванням непродуктивних способів навчальної роботи, невмінням школярів вчитися. Отже, перед школою стоїть важливе завдання – навчити кожну дитину вчитися.

Проте, це уміння не виникає само собою, а є результатом великої спільної діяльності вчителя і учня, результатом застосування в учбовому процесі різних методів і прийомів навчання.

Застосування нетрадиційних, нестандартних форм навчання благотворно позначається на учбовому процесі.

Однією з форм таких уроків є гра. «Вчитися треба весело». Урок-гра – це метод навчання, спрямований на моделювання реальної дійсності з метою ухвалення рішень в модельованій ситуації.

Урок-гру можна розглядати як одну з форм активного навчання, такі уроки передбачають творчий підхід з боку вчителя і учня, освоєння умінь ученів в процесі активної пізнавальної діяльності.

Гра є методом навчання, який направлений на моделювання реальної дійсності з метою ухвалення рішень в конкретній ситуації, її основною метою є поглиблення інтересу до навчання і тим самим підвищення ефективності навчання. Гра має таке ж значення в житті дитини, яке у дорослого виробнича діяльність, робота. Що зовні здається безтурботною і легкою, насправді, гра вимагає у дитини віддачу максимуму своєї енергії, розуму, витримки, самостійності. Нерідко педагог вважає за краще проводити із дітьми заняття в звичній для них і для нього призначеній формі лише тому, що боїться шуму, безладу, які нерідко супроводжують гру. Для учнів урок-гра – перехід в інший психологічний стан, це інший стиль спілкування, позитивні емоції, відчуття себе в новій якості. Для вчителя урок-гра, з одного боку – можливість краще зрозуміти учнів, оцінити їх індивідуальні особливості, вирішити внутрішні проблеми (наприклад, спілкування), з іншого боку, це можливість для самореалізації, творчого підходу до роботи, здійснення власних ідей.

Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. В процесі гри у дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага, пам’ять, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потреба в діяльності, в процесі гри дитина «добудовує» в уяві все, що недоступне їй в навколишній дійсності, у захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює раніше набутий досвід, порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.

Гра стимулює краще запам'ятовування і розуміння матеріалу, що вивчається, а також гра сприяє підвищенню мотивації і дозволяє навчати комплексно використовувати органи чуття при сприйнятті інформації, а також самостійно і неодноразово відтворювати її в нових ситуаціях.

Ігри важливо проводити систематично і цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи і урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості. Дидактичні ігри можна використовувати для ознайомлення дітей з новим матеріалом та для його закріплення, для повторення раніше набутих уявлень і таких, для повнішого і глибшого їх осмислення засвоєння, формування умінь та навичок, розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору.

В процесі проведення уроків з елементами гри реалізуються ідеї співдружності змагання, самоуправління, виховання через колектив відповідальності кожного за результати своєї праці, а основне – формується мотивація навчальної діяльності й інтерес дітей до предмету.

На мій погляд, грати доречно не лише з учнями молодших класів. Гра може благотворно впливати і на учнів старших класів.

Проблема підтримки інтересу до навчання на старшому етапі хвилює багато вчителів. Інтерес до навчання має велике значення для успішної реалізації завдань освіти, виховання і розвитку учнів.

Таким чином, використання ігор на уроках допомагає формувати у учнів певні навики, розвиває мовні уміння, навчає умінню спілкуватися. Гра є широким полем для колективної діяльності учнів [3, с.24].

 

Хмарні технології

Хмарні технології – це технології, які надають користувачам Інтернету доступ до комп’ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як онлайн-сервісу, тобто якщо, є підключення до Інтернету то можна виконувати складні обчислення, опрацьовувати дані використовуючи потужності віддаленого сервера .

 «Хмарні технології» побудовані на хмарних обчисленнях. Хмарні обчислення – це модель забезпечення повсюдного та зручного доступу на вимогу через мережу до спільного пулу обчислювальних ресурсів, що підлягають налаштуванню (наприклад, до комунікаційних мереж, серверів, засобів збереження даних, прикладних програм та сервісів), і які можуть бути оперативно надані та звільнені з мінімальними управлінськими затратами та зверненнями до провайдера.

Таким чином, використання «хмарних обчислень» під час розроблення та експлуатації мережевих продуктів у середніх загальноосвітніх школах відповідає всім вимогам навчального процесу, дає змогу уникнути головних вад традиційних програмних продуктів, зменшує їхню вартість та спрощує функціонування .

Загальною перевагою для всіх користувачів хмарних технологій є те, що отримати доступ до «хмари» можна не лише з ПК чи ноутбука, але також з нетбука, смартфона, планшета. Головна вимога для доступу – наявність Інтернету, а для роботи – програмного забезпечення «хмари» використовуються потужності віддаленого серверу; споживачі використовують програми без їх установки .

Хмарні технології вчитель може використати не лише на уроці, а й при дистанційному навчанні та позакласній діяльності. Доцільним буде їх використання і у методичній роботі.

Основними перевагами використання хмарних технологій в навчальному процесі є :

ü   економія засобів на придбання програмного забезпечення

(використання технології Office WebApps (Office онлайн));

ü   зниження потреби в спеціалізованих приміщеннях;

ü   виконання багатьох видів навчальної роботи, контролю і оцінки on-line;

ü   економія дискового простору;

ü   антивірусна, антихакерська безпека;

ü   відкритість освітнього середовища для вчителів і для учнів. [7]

 

Незважаючи на значну кількість переваг, ще є ряд недоліків:

ü хмарна послуга надається завжди якоюсь компанією, відповідно, збереження даних користувача залежить від цієї компанії;

ü поява хмарних монополістів;

ü необхідність завжди бути в мережі для роботи;

ü небезпека хакерських атак на сервер (при зберіганні даних на комп'ютері ви в будь-який час можете відключитися від мережі і очистити систему за допомогою антивірусу);

ü можлива подальша монетизація ресурсу - цілком можливо, що компанії надалі вирішить брати за послуги плату з користувачів. [ 8]

 

Вчителі у своїй професійній діяльності можуть використовувати наступні хмарні технології:

Ø    Web-додатки для навчання.

Ø    Он-лайн сервіси для навчального процесу.

Ø    Сховища файлів, спільний доступ до файлів.

Ø    Електронні журнали та щоденники.

Ø    Системи дистанційного навчання, бібліотеки, медіа теки, ресурси для спільної роботи тощо.

 

Хмарні сервіси, якими можуть користуватись вчителі математики та інформатики:

*                 Google сервіси: документи, сайти, форми, Google Classroom та Google Picasa;

*                 Хмарні сховища: One Drive, Copy, Box, Google Диск, Dropbox;

*                 ресурс Learningapps.org – дає можливість організувати віртуальні класи, керувати обліковими записами школярів, готувати для учнів кожного класу завдання, відстежувати процес виконання завдань;

*                 сервіси для створення презентацій: Prezi (www.prezi.com), Zoho Show (show.zoho.com), SlideShare (www.slideshare.net), VCASMO (www.vcasmo.com), Knoodle (knoodle.com). [6]

Розглянемо декілька хмарних сервісів, які є одними з найбільш відомими та використовуваними:

Диск Google (англ. Google Drive)  сховище даних, яке належить компанії Google Inc., що дозволяє користувачам зберігати свої дані на серверах у хмарі і ділитися ними з іншими користувачами в Інтернеті. Google Drive включає Google Docs, Sheets, and Slides, офісний пакет, який дозволяє спільно редагувати документи, електронні таблиці, презентації, малюнки, форми, і багато іншого. Після активації замінює собою Документи Google. Станом на жовтень 2014 року мав 240 мільйонів щомісячно активних користувачів. Google пропонує всім користувачам початкові 15 Гб онлайн-простору для зберігання, що доступний для трьох найбільш використовуваних послуг: Google Drive, Gmail, фотографії на Google+. Користувачі можуть розширити обсяг пам'яті через платний місячний план підписки. Документи, що використовують рідні формати Google Docs (у тому числі .gdoc, .gslides і .gsheet) не зараховуються до цієї квоти. У Google+, фотографії з роздільною здатністю менше 2048 х 2048 пікселів і відео коротше 15 хвилин також не зараховуються до цієї квоти. Файли, завантажені у форматі Microsoft Office і OpenDocument (з можливими змінами форматування) можуть бути перетворені в фірмові формати Google і, таким чином, можуть бути збережені без урахування квоти.[4]

Google Форми – частина офісного інструментарію Google Drive. Google Форми дають можливість створювати наступні види тестових запитань: тестові завдання закритої форми з множинним вибором (вибір однієї правильної відповіді), прапорці (вибір декількох правильних відповідей), введення тексту, вибір зі списку, шкала, сітка, дата та час.[5]

Google Docs (укр. Документи Ґуґл) розроблений Google безкоштовний мережевий офісний пакет, що включає текстовий, табличний редактор і служба для створення презентацій. Утворений у результаті злиття Writely і Google Spreadsheets.Це веб-орієнтована програма, що працює в рамках веб-браузера без встановлення на комп'ютер користувача. Документи і таблиці, що створюються користувачем, зберігаються на сервері Google, або можуть бути збережені у файл. Це одна з ключових переваг програми, оскільки доступ до введених даних може здійснюватися з будь-якого комп’ютера, під’єднаного до Інтернет. Доступ до особистих документів захищений паролем.[6]

Blogger — сервіс для ведення блогів, за допомогою якого будь-який користувач може завести свій блог, не вдаючись до програмування і не турбуючись про встановлення та налаштування програмного забезпечення. Blogger був створений компанією Pyra Labs, якою зараз володіє Google. Blogger дозволяє вибрати, буде блог перебувати на серверах даного сервісу, або автоматично переміщатися на хостинг власника блогу за допомогою FTP або SFTP. У першому випадку можна також вибрати варіант із використанням власного доменного імені користувача. Blogger in Draft — розширена модель адміністративної частини, в якій доступні всі бета функції Блогера. Сервіс прив'язаний до облікового запису в Google, тобто для реєстрації потрібно мати зареєстрований email на gmail.com. З 2018р для реєстрації поштової скриньки вимагається підтвердження через отримання SMS на власний мобільний телефон.[7]

Отже, зручними і ефективними засобами у процесі навчання інформатики за допомогою хмарних технологій є: веб-додатки; електронні журнали і щоденники; сховища файлів, що забезпечують спільний доступ та роботу з файлами; електронна пошта та інше.

 

 Мобільно орієнтовані освітні технології

Модернізація освітнього процесу вимагає від вчителя впровадження у практику інноваційних педагогічних технологій. За останні двадцять років підходи до викладання математики та інформатики значно змінилися, що зумовлено поступовим упровадженням в освітнє середовище мобільних технологій у поєднанні з невичерпними можливостями всесвітньої мережі Інтернет.

Нині одним з пріоритетних напрямів розвитку країни є покращення якості освіти за  рахунок  ефективного  запровадження  інформаційно-комунікаційних  технологій в освітній  процес.  Перехід  від  індустріального  до  інформаційного  суспільства та пов’язані  із  цим  зміни  у  соціально-економічному  житті  актуалізують  проблему підвищення  ефективності  викладання  інформатики  у загальноосвітній  школі.

Сучасний  рівень  розвитку  інформаційних  технологій  відкриває  перспективи навчання,  урізноманітнити  засоби  навчання  та  оптимізувати  свою професійну  діяльність.  Використання  мобільних  пристроїв  та  програм  у навчанні школярів  дає  можливість  учням  отримувати  контрольований  доступ  до  навчальних матеріалів,  а  вчителям    керувати  процесом  навчання  й  відслідковувати  його ефективність. Тому особливої актуальності набуває пошук нових методичних підходів до  організації  навчального  процесу  з  інформатики,  які  б  враховували  широкі можливості мобільних технологій.

Використання  учителями  математики та інформатики  принципово  нових  інформаційних  засобів у навчальному  процесі,  зокрема  мобільних  технологій,  можуть  зацікавити  учнів у вивченні  предмету  та  мотивувати  до  глибокого  засвоєння  знань. Навчання  з  використанням  мобільних  пристроїв  надає  учням  можливість  вчитися незалежно від місця і часу, а учителям можливість забезпечити максимальну гнучкість навчання,  урізноманітнити  засоби  навчання  та  оптимізувати  свою професійну  діяльність. 

В  умовах  навчання  інформатиці  з  використанням  традиційних  комп’ютерних засобів існує недолік: сфера їх застосування обмежена стаціонарністю. Однак сучасний ритм  життя  пред’являє  до  комп’ютерної  техніки  все  більш  високі  вимоги,  а  саме: швидкість  доступу  до  даних,  тривалість  автономної  роботи  і,  найголовніше, мобільність. Компенсувати цей недолік дозволяють мобільні технології навчання. З їхньою допомогою учитель має можливість швидко оцінити знання та уміння учнів, створювати навчальні матеріали в електронному вигляді, при цьому враховуючи принцип  інтерактивності.  Учень  може  відповідати  на  контрольні  запитання  або проходити  тест,  створювати  презентації,  будувати  графіки  і  діаграми  із  власного мобільного пристрою, а не стаціонарного комп’ютера навчального закладу. На  сьогодні  існує  досить  велика  кількість  мобільних  додатків,  орієнтованих на різний тип пристроїв та їх програмне забезпечення. Розробники надають вільний доступ  до  своїх  програм,  що  також  є  важливим  чинником  того,  що  їх  можна застосовувати на уроках математики та інформатики. Мобільні програми дозволять вчителеві зробити уроки  більш  цікавими  та  різноманітними.  За  допомогою  використання  мобільних програм, встановлених на пристроях учнів, можна вирішити також проблему нестачі комп’ютерної техніки у школах. Учням такі програмні засоби дозволять в ігровій формі опанувати  нові  знання  з  інформатики  і  програмування,  що  сприятиме  більшій популяризації вивчення інформатики у школі та зацікавленню предметом. Враховуючи  технологічне  спрямування  курсу  інформатики,  постає  питання наявності  мобільного  програмного  забезпечення,  необхідного  для  повноцінного викладання предмету, та його відповідності віковим особливостям учнів та тематиці занять.

Результати  перевірки  ефективності  мобільних  технологій  у  процесі  навчання математики та інформатики  у  середній  школі  показали,  що  використання  цікавих  завдань з використанням  мобільних  пристроїв  на  уроках і  під  час  виконання домашніх  завдань  сприяє  підвищенню  рівня  успішності  учнів.  Проте  подальших досліджень потребують нові підходи, моделі та технології навчання, які б враховували особливості використання мобільних технологій у вивченні математики та інформатики.

         

Особливості використання інноваційних технологій навчання на уроках математики та інформатики

Суспільство XXI століття цілком слушно називають «суспільством знань», бо саме знання визначають і матеріальне, і духовне життя. Самі знання постійно примножуються, і людина, природно, витрачає все більше часу для набуття знань. Життя висунуло суспільний запит на розвиток творчої особистості, здатної самостійно мислити, пропонувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення.

Вважаю, що завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті, пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою. І єдиним найефективнішим засобом досягнення цієї мети є інноваційні технології навчання.

Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості. Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між учителем та учнем.

Інформатика як предмет, який з’явився порівняно недавно, від самого початку орієнтована на форми та методи роботи, притаманні інноваційним технологіям. Інтерактивні форми та методи є невід’ємною частиною роботи учителя інформатики. Індивідуальна робота кожного учня на персональному комп’ютері поєднується із груповою роботою під час вивчення нового матеріалу, роботи над проектами, роботи в мережі. Використання комп’ютерної техніки та мультимедійних засобів, які рекомендовані на інших предметах, є звичайними засобами навчання на уроці інформатики.

В своїй педагогічній діяльності використовую наступні інноваційні технології навчання:

– нестандартні уроки;

– інтерактивне навчання;

– проектну технологію;

– інформаційно-комунікаційні технології.

Інтерактивне навчання — це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності із цілком конкретними й прогнозованими цілями. Одна з таких цілей — створення комфортних умов навчання, таких, при яких учень відчуває, що робить продуктивним сам процес навчання. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес організований таким чином, що практично всі учні виявляються залученими у процес пізнання, вони знають і думають. Спільна діяльність учнів у процесі пізнання, освоєння навчального матеріалу означає, що кожний уносить свій особливий індивідуальний внесок в обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. Причому відбувається це в атмосфері з доброзичливою і взаємною підтримкою, що дозволяє не тільки одержати нове знання, але й розвиває саму пізнавальну діяльність, приводить її на більш високі форми кооперації та співробітництва.

У даний час спостерігається збільшення впливу медіатехнологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з великим задоволенням подивиться телевізор, ніж прочитає книгу. Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, навчальні заклади отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальних запитів кожного учня. Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити. Допомогти учителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.

Серед основних напрямків використання ІКТ можна виділити такі:

1)    при викладанні нового матеріалу – візуалізація знань;

2)    проведення віртуальних лабораторних робіт з використанням навчальних програм;

3)    закріплення вивченого – тренінги, навчальні практичні роботи, лабораторні роботи;

4)    система контролю й перевірки - тестування з оцінюванням, контролюючі програми;

5)    самостійна навчальна робота учнів – навчальні програми, енциклопедії, розвиваючі програми;

6)    проведення інтегрованих уроків за методом проектів.

Використання під час вивчення курсу математики та інформатики інноваційних технологій навчання значно підвищує інтерес учнів до даної дисципліни та забезпечує зростання ефективності засвоєння навчального матеріалу. Новітні технології навчання передбачають не просто отримання знань, а творче відношення до них, сприяють розвитку таких особистісних якостей як комунікабельність, співробітництво, уміння відстоювати свою точку зору, йти на компроміси, тощо. Також інноваційні технології сприяють формуванню і вихованню освіченого, творчого, професійно здібного кваліфікованого робітника. Отже, інноваційні технології заслуговують на право поповнити традиційні форми навчання і виховання учнів.

 

Висновки

Розвиток освіти ХХІ століття спонукає до оновлення методів та прийомів навчання, запровадження в навчально-виховний процес інноваційних технологій, сучасних концепцій та способів формування в учнів предметних та життєвих компетенцій.

Внаслідок посилення демократичних тенденцій у житті суспільства освітні системи, як його значущі складові, почали переносити акцент із масових педагогічних явищ на особистість дитини, вивчення можливостей і обставин її індивідуального розвитку, умов саморозкриття і самореалізації людини на різних етапах її життєдіяльності. Тенденція особистісної орієнтованості освітніх систем виявляється й у  педагогічній освіті. Школі сьогодні необхідні не просто хороші вчителі, а вчитель - технолог, учитель - майстер, учитель - новатор.

Ідея втілення інноваційних технологій в навчання передбачає досягнення мети високоякісної освіти, тобто освіти конкурентноздатної, спроможної забезпечити кожній людині умови для самостійного досягнення тієї чи іншої цілі, творчого самоутвердження у різних соціальних сферах.

Найефективнішим засобом досягнення поставленої мети є інноваційні технології. Але, на нашу думку,  серед всього розмаїття інноваційних технологій, сучасний педагог повинен вибрати те «зерно», що дасть змогу створити свою міні-методику. А у творчого вчителя й учні прагнуть до творчості.

Отже, використання новітніх технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини. Оволодіння навичками цих технологій ще за шкільною партою багато в чому визначає успішність майбутньої професійної підготовки нинішніх учнів. Оволодіння цими навичками протікає набагато ефективніше, якщо відбувається не тільки на уроках інформатики, а знаходить своє впровадження й розвиток на уроках інших предметів, що сприяє розвитку вмінь і навичок застосовувати, набуті на уроках інформатики, знання на практиці та в реальному житті.

Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості. Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між учителем та учнем.

Інтерес до вивчення предмета багато в чому залежить від того, як проходять уроки. Використання сучасних технологій на уроках дозволяє зробити урок нетрадиційним, яскравим, насиченим, наповнюючи його зміст знаннями з інших наукових областей, що перетворюють предмет з об'єкту вивчення в засіб отримання нових знань.



Список використаних джерел

1. Золотарьова І. О.  Застосування мобільного навчання в системі освіти [Електронний ресурс]/ І. О. Золотарьова, А. М. Труш // Системи обробки інформації. - 2015. - Вип. 4. - С. 147-150. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/soi_2015_4_32

2.  Проектна діяльність у школі / Упоряд. М.Голубенко. – К: Шк.. світ, 2007.

3.  Дичківська      І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник. - К. : Академвидав, 2004.­-352 с. (Альма - матер)

4. Організація навчального процесу в сучасній школі: Навчально - методичний посібник для вчителів, керівників навчальних закладів, слухачів ІПО / М. В. Гадяцький, Т. Н. Хлєбнікова. - Харків : Веста : Видавництво «Ранок», 2004. - 136 с. - (Серія «Управління школою»).

5. Корольській В.В. Інноваційні інформаційно-комунікаційні технології навчання:навчальний посібник / В.В.Корольській, Т.Г.Крамаренко, С.О.Семеріков та ін. // Кривий Ріг: Книжковий видавництво Кірєєвського, 2009. 316 с.

6. Марцін І.В. Використання хмарних технологій у навчальному процесі. Актуальні питання сучасної інформатики(5). 2017. 366-368

7. Книги в електронному вигляді - [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://booksmania.info/katalog3/file1792.html

8.  Осадчий, В. В. Теорія  і  практика  організації  мобільної  технології  навчання  у педагогічному університеті. Педагогічний дискурс, 2011, 258-263 с. 

9. Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. Посіб./О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. за ред.. О.І.Пометун. – К.:Видавництво А.С.К., 2004.

10.Терещук С. І.  Технологія мобільного навчання: проблеми та шляхи вирішення. Педагогічні науки. 2016. - Вип. 138. - С. 178-180. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_138_40